Na het succesvolle 1e meer-spellen-toernooi vonden de organisatoren Paul van galen, Jan Vonck en Jan de Graaf de aankomende DuCoSim spellenbeurs in de jaarbeurs te Utrecht een prima gelegenheid voor herhaling. Er zullen een paar kleine veranderingen zijn. Hieronder pogen we alles nog eens goed op een rijtje te zetten. Stuur bij vragen een email naar Jan de Graaf.

Er zullen in totaal 7 spellen gespeeld worden te weten: Go, Othello, Gipf, Dvonn, Schaken, Dammen en Pente. Iedere deelnemer kiest voor aanvang van het toernooi zijn favoriete 4 spellen. De 3 spellen die de deelnemer dus niet gekozen heeft zal hij/zij ook niet hoeven spelen. Tevens zet de deelnemer zijn favoriete 4 spellen op volgorde; het spel dat hij/zij het liefst en/of het vaakst speelt bovenaan.

Er worden 5 ronden gespeeld van 15 per minuten per persoon. Een ronde duurt dus maximaal 30 minuten. Zo blijft er ruim voldoende tij dover voor de deelnemers om te lunchen, de rest van de beurs te bezichtigen of om zelfs een super-vluggertje tussendoor te spelen! Niemand valt tijdens het toernooi af, iedere deelnemer speelt alle 5 ronden mee. Enige uitzondering is als er een oneven aantal deelnemers is.

Elke ronde wordt door een computerprogramma bepaalt wie tegen wie speelt met welke kleur. De twee spelers die tegen elkaar geloot zijn bepalen samen aan de hand van hun 2 lijstjes met ieder 4 spellen welk spel ze gaan spelen. Dat gaat als volgt: We onderscheiden 2 situaties:
- 1. Beide spelers hebben tot dan toe evenveel partijen gewonnen:
Het spel dat voor beide spelers gezamenlijk zo hoog mogelijk op hun lijstjes staat wordt gespeeld. Zijn er 2 of meer gelijke keuzes, dan wordt het spel gespeeld dat het 'even-hoogst' staat op de lijst van beide spelers. Zijn er dan nog meerdere keuzes over wordt dat spel gespeeld dat het hoogst staat op de lijst van de 1st-genoemde speler (van de overgebleven keuzes)
voorbeeld 1   voorbeeld 2
speler 1 speler 2   speler 1 speler 2
Go(1)
Othello(1)
 
Dvonn(1)
Go(1)
Othello(2)
Schaken(2)
 
Schaken(2)
Dammen(2)
Gipf(3)
Go(3)
 
Dammen(3)
Schaken(3)
Dammen(4)
Dvonn(4)
 
Go(4)
Dvonn(4)
Othello(1+2=3) wordt gespeeld
 
Dvonn, Schaken, Dammen en Go scoren
allemaal 'gelijk' (1+4=5, 2+3=5.....).
Schaken en Dammen staan het
'even-hoogst'. Schaken is de keus want staat
het hoogst op de lijst van speler 1.

- 2. De ene speler heeft minder winstpartijen dan de ander:
De speler met minder winstpartijen mag na het bekijken van de 'lijstjes' geheel vrij kiezen welk spel te gaan spelen.


Wat nu als ik een spel helemaal niet ken?

Allereerst gaat de zaal om 10:00 open en begint het toernooi pas om 11:00, er is dus 1 uur gelegenheid om te oefenen en de helemaal onbekende spellen uitgelegd te krijgen! Dit toernooi gaat met name om de gezelligheid en om te zien dat de 'andere' bekende (en minder bekende) spellen ook heel leuk en uitdagend zijn. Om te voorkomen dat je vaak die spellen moet spelen die je niet of nauwelijks kent zet je ze lager op je lijstje.


Ik ben vooral goed in Go, ik wil dat het meest spelen...

Bij je inschrijving, of in ieder geval voor het toernooi begint, moet je aangeven welke spellen je het liefst speelt. Je noteert jouw 4 favoriete spellen op een rijtje met je favoriete spel bovenaan. Naar schatting zal je 2 of 3 van de 5 ronden je favoriete spel spelen. De kans dat je het spel moet spelen onderaan je lijstje wordt groter naarmate het toernooi vordert en je meer partijen gewonnen hebt!


Wat doen jullie met gelijkspel uitslagen? Go kent b.v. geen gelijkspel.

Het toernooi loopt waarschijnlijk het best als er geen gelijkspelen zijn. Per spel:
Othello: 32-32 komt af en toe voor. Theoretisch is Othello waarschijnlijk gelijkspel. Toch hebben de meeste spelers het gevoel dat wit een klein voordeel heeft. Indien een partij 32-32 eindigt wordt de winst aan zwart toegekend.
Go: Go wordt zoals meestal met een komi gespeeld. de komi zal dit toernooi 7.5 zijn. Er kan dan geen gelijkspel ontstaan.
Schaken: Remise komt regelmatig voor tussen geoefende spelers. Ook bij schaken neigt het gevoel ernaar dat wit een betere kans zou moeten hebben een remise af te dwingen. Als een partij in remise eindigt wordt de winst aan zwart toegekend.
Dammen: Idem als Othello/Schaken.
Dvonn: Goede spelers denken dat wit een klein theoretisch voordeel heeft. Het indelings-programma bepaalt wie met welke kleur speelt. Bij gelijkspel uitslag wordt zwart als winnaar genoteerd.
Gipf: Gelijk spel is theoretisch (bewezen) niet mogelijk.
Pente: Geoefende spelers zijn het erover eens dat zonder extra regels die bepaalde openingszetten verbieden, de startende speler zou moeten winnen. Bij dit toernooi hanteren we niet deze extra regels. In het onwaarschijnlijke geval dat het hele bord wordt volgespeeld of dat de stenen van 1 van beide spelers op zijn, een gelijkspel zeg maar, wordt de winst toegekend aan de 2e speler.

Verder nog vragen??? Email ze naar jan.de.graaf@othello.nl!!!

En graag Z.S.M. inschrijven!!!